Umenie mesta Bratislavy


Detský svet

Ivan Vychlopen / 1977 – 1978

Základná škola na dnešnej Dudovej ulici bola prvou školou otvorenou v novej Petržalke. Vznikla podľa návrhu architektov E. Grébertovej a J. Slíža zo 7. ateliéru podniku Stavoprojekt. Rovnakých škôl následne postavili v Petržalke 21, ďalšie pribudli aj v iných častiach Bratislavy. Jednotlivé, v podstate rovnaké budovy škôl sa líšili farbou omietky, prípadne sklomozaiky pokrývajúcej celú fasádu, ale predovšetkým výtvarnými dielami (maľba, mozaika, reliéf) na čelnej stene napravo od hlavného vstupu alebo v otvorenom úzkom átriu pred hlavným vstupom, kde bola obvykle koncipovaná plastika. Až výtvarné diela (teda v prípade, že sa podarilo ich aj realizovať a osadiť) dodali typizovanej stavbe charakteristický akcent, špecifikum, s ktorým si stavbu spájajú užívatelia.

V prípade školy na Dudovej ulici sa na čelnej stene vpravo od hlavného vstupu nachádza keramický reliéf od I. Vychlopena. Nástupný priestor je riešený širokým schodiskom a k nemu priliehajúcou terasovitou žardiniérou, ktorá je ukončená stenou s keramickým reliéfom. V súčasnosti je reliéf z väčšej časti prekrytý vegetáciou.

Pre dielo je charakteristická výrazná farebnosť, čo súvisí s materiálom (veľká farebná škála glazúr) a plošnosť, ktorá pramení v prístupe a školení autora (maliar, monumentalista). Kobaltovomodrá glazúra štruktúrovaného povrchu tvaroviek kontrastuje s organickými, mäkko vyrezanými abstraktno-dekoratívnymi tvarmi odkazujúcimi na bezstarostnosť (dúha, slnko, vtáčik, kvetinka, lipový lístok – srdiečko), z ktorých autor vyskladal kompozíciu. Nízky reliéf, napriek tomu, že je z keramiky, pôsobí ako plošná maľba. Toto čisto dekoratívne vyznenie typické aj nerozvinutím obrazovej priestorovej hĺbky je charakteristické pre celý rad diel pre architektúru od množstva autorov počas obdobia normalizácie až do konca 80. rokov 20. storočia. Tento abstraktno-organický plošný dekoratívny štýl (keďže vychádza z princípov viacerých štýlov moderny, S. Jankovičová hovorí o zriedenej moderne) uplatňoval ideologicky nezávadnú ikonografiu s motívmi a symbolmi odkazujúcimi na radostné budovanie prosperujúcej socialistickej spoločnosti. Presvedčivosť tejto symboliky, z ktorej sa od roku 1948 stalo vyprázdnené klišé, bola otázna už v časoch svojho vzniku. Podobne, ako v prípadoch tzv. chleboviek, otázne sú aj umelecké a výtvarné kvality mnohých diel.

I. Vychlopen navrhoval sochárske diela z keramiky pre architektúru od konca 60. rokov 20. storočia. V keramike, mozaike, nástennej maľbe či v textilných materiáloch realizoval niekoľko desiatok diel na celom Slovensku a patril k najúspešnejším autorom v tejto oblasti v období normalizácie a 80. rokov. Jeho tvorba pre architektúru je charakteristická vyváženosťou. V danom (monochrómnom) kontexte bola jeho verzia do akceptovateľnej podoby korigovaného surrealizmu pre architektov (aj obecenstvo) vizuálne príťažlivá. Vychlopen pracoval s tímom pomocníkov (realizátorov a osádzačov), ktorí jeho diela vytvorili na základe kartónov. Jeho keramické diela boli realizované v dielňach v národnom podniku Dielo v Bratislave.

PK

Stav výskumu ku dňu 6. 8. 2024.


Autorstvo

Spoluautorstvo


Roky

  • 1977 – 1978 – realizácia

Druh

Materiál

hlina, keramická hlina, terakota, glazúra

Technika

modelovanie, vypaľovanie, glazovanie

Rozmer

360 x 500 cm

Značenie

nie je

Stav

  • zachovalý, udržiavaný
Celkový stav reliéfu je dobrý, len na jednom mieste je posprejovaný, inak je očistený. Prerastená vegetácia v tesnej blízkosti bráni divákovi vo výhľade na celé dielo. Z väčšej vzdialenosti je kvôli vegetácii reliéf takmer neviditeľný, prekrytý stromom.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Pamätihodnosť MČ Petržalka.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Základná škola Dudova 2

Bližšie informácie o lokalite

Reliéf sa nachádza na fasáde napravo od hlavného vstupu do budovy. Prechádza dvoma podlažiami.

GPS

48.1151110, 17.1183640

Číslo parcely

956

Ďalšie diela v okolí

Rodina

Ján Vladimír Hučko 1981 – 1982

Cválajúce kone

Anna Kišáková 1977 – 1979

Matka

Juraj Hovorka 1992

Mrak

Juraj Mihalík 1982