Fontána je situovaná v parčíku medzi mestskou plavárňou a terajším Domom športu v lokalite Pasienky, ktorá sa v povojnovom období stala významným mestským územím pre šport a rekreáciu. Realizácia parčíka a fontány nadviazala na výstavbu plavárne a bola súčasťou komplexného návrhu architekta Kamila Kosmana. Ten sa ako zamestnanec vtedajšieho Štátneho projektového ústavu obchodu podieľal na celkovej koncepcii Pasienkov s komplexnou športovo-rekreačnou vybavenosťou.
Architekt navrhol nádrž fontány v atypickom trojuholníkovom obryse so zaoblenými rohmi. Nízky múrik nádrže bol obložený mrazuvzdorným keramickým obkladom béžovej farby. Fontána spočiatku fungovala ako technická, bez výtvarného dotvorenia. Až na prelome 70. a 80. rokov do nádrže osadili dominantnú sochu od Pavla Tótha. Socha nesie jeho typický rukopis. Má podobu štylizovaného ženského torza so zdvihnutými rukami. V prednom rohu fontány bola osadená jedna šikmá dýza, z ktorej voda veľkým oblúkom striekala na sochu.
Fontána a jej bezprostredné okolie boli dlhší čas zanedbané, socha silne znečistená a z múrika opadával keramický obklad. V súvislosti s opravami a rekonštrukciami susediacich objektov Domu športu a plavárne prišla v rokoch 2023 – 2024 na rad aj modernizácia a revitalizácia parčíka s fontánou, mobiliárom a ďalšími prvkami. Autorom komplexného návrhu je architekt B. Bolčo z ateliéru Cubedesign.
Nádrž fontány ostala v pôvodnom trojuholníkovom pôdoryse. Z múrika odstránili keramický obklad a nahradili ho bielym betónom. Zo strany od plavárne na múrik pribudol široký rošt z tmavých drevených latiek, ktorý slúži na sedenie či ležanie. Ústredná socha bola vyčistená a ošetrená bielym náterom (neprešla reštaurovaním). V dne nádrže sú okolo sochy nainštalované moderné dýzy, ktoré v naprogramovanom rytme pulzujú a striekajú vodu do rôznej výšky (jumping jets).
Po bokoch fontány sú tri dlhšie múriky so sedením z tmavých drevených latiek. Predné plochy múrikov sú dotvorené vhĺbenými reliéfmi – piktogramami symbolizujúcimi rôzne športy. Na trávnik pred Domom športu osadili aj jednoduchú štylizovanú plastiku - piktogram hádzanej - z ohýbaných kovových rúrok, ktorá slúži aj ako detská preliezačka.
Novým akcentom priestoru sa stali veľkorozmerné olympijské kruhy z leštenej ocele, pred ktorými sa konajú slávnostné podujatia, fotografovanie olympijských výprav a podobne. V tomto zmysle dostal priestor nové pomenovanie Olympijské námestie (predtým bol evidovaný ako súčasť Junáckej ulice). Revitalizáciou a modernizáciou dostalo námestíčko vyššiu kvalitu verejného priestoru, pričom sa podarilo citlivo nadviazať na pôvodnú koncepciu architekta Kamila Kosmana a zachovať výtvarné dielo významného slovenského umelca Pavla Tótha.
ZD
Stav výskumu k 15. 09. 2025.