Kolosálny kovový pylón v hornej časti tvarovaný do podoby výrazne štylizovaného vtáka sa v dobe svojho osadenia nachádzal na okraji Bratislavy. Vták predstavuje holubicu mieru, v období rokov 1948 – 1989 častý motív mnohých umeleckých diel. V tesnej blízkosti viacprúdovej cestnej komunikácie mal vítať či odprevádzať návštevníkov a obyvateľov Mesta mieru, ako bola Bratislava označovaná v dobovej rétorike. V súčasnosti sú v jeho tesnej blízkosti obytné domy, ktoré majú z okien prvých podlaží výhľad nielen na plastiku, ale aj na frekventovaný výjazd z obchvatu Petržalky.
Pylón sa smerom hore zužuje. Predstavuje krídlo holubice a dielo tak evokuje jej vzlet. Vták je abstrahovaný do podoby symbolu či znaku, podobne ako na iných Lackových dielach pre verejné priestory, na viacerých z nich spolupracoval s architektom Virgilom Droppom st.
Holub či holubica bielej farby sa ako symbol v umení uplatňovala od staroveku, obvykle bola spájaná so ženskými božstvami. V kresťanstve predstavuje symbol Ducha Svätého a počas stáročí sa tak objavuje vo výtvarnom umení aj na našom území. Ako symbol mieru ju prvýkrát použil Pablo Picasso na plagáte Medzinárodného mierového kongresu v Paríži v roku 1949. V nasledujúcich desaťročiach sa tento symbol rozšíril najmä v Sovietskom zväze a jeho satelitoch, vrátane Československa.
V období totality vzniklo pri frekventovaných cestných komunikáciách a osobitne pri vstupoch do miest na celom Slovensku niekoľko desiatok podobných sochárskych diel. Dodnes a zachovali len výnimočne.
Dielo prešlo v roku 2021 reštaurovaním a kompletnou rekonštrukciou, pri ktorej bolo osadené aj nové osvetlenie, ktoré pri rôznych príležitostiach mení farby, čím sa jeho funkcia aktualizovala a priblížila súčasnosti. Základné osvetlenie je zelené, vo farbe mestskej časti Petržalka.
PK
Stav výskumu ku dňu 6. 8. 2024.