Plastika Jar sa nachádza v oddychovej zóne medzi panelákmi na Ľubovnianskej ulici. Architekt sídliska Lúky VII Karol Ružek umelecké dielo na tomto mieste koncipoval ako dominantu severo-južnej komunikačnej osi. Na druhej, východo-západnej osi, ktorá mala pôvodne vyústiť na stanici petržalskej rýchlodráhy, bola navrhnutá fontána od V. Havrillu, z ktorej sa realizovala iba plastika. Priesečník oboch osí mal vytvoriť rozsiahle námestie s kultúrnym domom (parkovo upravené námestie vzniklo, ale namiesto kultúrneho domu tam sídli súkromná firma).
Plastika Jar evokuje masívny obrúsený riečny balvan. Ide však o sochárom opracovaný blok kameňa s klinovito skosenou hornou časťou, ktorá vytvára priestor pre figúru výrazne štylizovaného ženského aktu, vytesanú z masy toho istého kameňa. Nakláňajúci sa akt je stvárnený v mäkkých, oblých objemoch evokujúcich organické formy, ktoré tvar balvana nenarušujú a pôsobia prirodzene.
Podľa pôvodnej autorovej koncepcie mala plastika tvoriť ústredný prvok kompozície pozostávajúcej z viacerých menších riečnych balvanov, ktoré napokon neboli osadené. Realizoval sa len terén upravený do kruhu v bezprostrednej blízkosti plastiky, ktorý svojím tvarom kompozíciu nevtieravým spôsobom umocňuje.
Peter Roller v 80. rokoch 20. storočia vytvoril viaceré diela založené na kontraste prírodného, resp. hrubo opracovaného kameňa a artificiálneho ľudského zásahu, pričom prírodné prevažuje nad umelým. K týmto plastikám sa viaže aj dielo Jar. Konkrétny motív vyrastajúci z prírodného kameňa v tomto prípade skutočne evokuje jar, rast, prebúdzanie, klíčenie či pučanie. Plastika patrí k najlepším umeleckým dielam vo verejnom priestore v Petržalke.
PK
Stav výskumu ku dňu 6. 8. 2024.