Holubica

Juraj Rusňák / 1978 – 1979

Pred vstupom do budovy pošty Bratislava 3 je osadený vysoký pilier s reliéfne členeným povrchom. Hlavicu piliera tvorí výtvarný objekt Holubica. Má podobu sústavy dynamických oblúkov komponovaných do trojíc, ktoré pri čelnom a zadnom pohľade zobrazujú štylizované vtáčie telo, krídla a zobák. Užšie bočné strany objektu pôsobia oveľa abstraktnejšie, ako geometrická kompozícia z konvexných a konkávnych tvarov. Celkové vyznenie diela je preto veľmi dynamické a umožňuje rôzne možnosti interpretácie. To je aj dôvodom, prečo niektoré zdroje uvádzajú dielo iba ako abstraktnú plastiku. Motív holubice totiž nie je čitateľný z každej strany a na prvý pohľad. Dielo je vizuálne atraktívne hlavne svojou dynamickou kompozíciou tvorenou víriacimi konkávnymi a konvexnými oblúkmi. 

Holubica je v dejinách umenia častým výtvarným motívom, obvykle symbolizujúcim pokoj a mier. V tomto prípade však má názov diela a jeho dynamické stvárnenie skôr evokovať obraz poštových holubov ako spoľahlivých pomocníkov a všeobecnejšie symboliku rušnej dopravy a pohybu poštových zásielok.  

Holubica od Juraja Rusňáka patrí do skupiny diel vytvorených v úzkej spolupráci s významným slovenským architektom Ladislavom Prümmerom, ktorý pracoval v bývalom Spojprojekte (Štátny projektový ústav pôšt a telekomunikácií).  

Areál Pošty 3 na Tomášikovej ulici, pôvodne Ústredná balíková pošta, patrí medzi najdôležitejšie realizácie architekta Prümmera. Išlo o rozľahlý súbor administratívnych, prevádzkových a technických stavieb s ojedinelým architektonicko-výtvarným riešením a priamym prepojením so železničnou traťou. Architekt Prümmer sám navrhol dva reliéfy do interiéru a ikonickú pozdĺžnu fasádu s presklením zo špeciálnych tvárnic (copilit) a predstavaným okenným rastrom, ktorá je vynikajúcim príkladom architektúry z obdobia neskorej moderny na Slovensku, resp. v bývalom Československu.  

V súčasnosti je však existencia pošty aj s výtvarnými dielami ohrozená. Slovenská pošta ruší viaceré pobočky. Areál na Tomášikovej bol ponúknutý na predaj a existuje už aj developerský zámer, ktorý má podstatne zmeniť využitie a podobu celého územia, podobne ako sa to už stalo na pozemkoch oproti pošte, kde vznikol klaster čiernych budov Lakeside Park. Ďalší osud Holubice je preto neistý. Na pôvodnom mieste ju zrejme nebude možné zachovať a pred prípadným presunom by bolo potrebné odborne zhodnotiť jej stav, pretože je dlhodobo zanedbaná. Dielo, samozrejme, má svoje umelecké kvality aj ako solitér, ale vzniklo v určitom kontexte – autorskom, kompozičnom funkčnom aj historickom. Ak by sa našla možnosť presunu a osadenia diela na inom mieste, nebude už jeho prepojenie s architektúrou a funkciou pošty čitateľné. 

ZD 

Stav výskumu k 15. 08. 2025. 


Autorstvo

Spoluautorstvo


Roky

  • 1977 – 1978 – návrh
  • 1978 – 1979 – realizácia

Druh

Materiál

umelý kameň, cement, mramor, oceľ, betón

Technika

liatie, šalovanie

Rozmer

približné, v. 600 cm

Značenie

nezistené

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
Dielo je dlhodobo neudržiavané, znečistené, v tesnej blízkosti parkujú autá.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • nezistené

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Tomášikova 3497/54

Bližšie informácie o lokalite

dielo stojí na parkovisku pred vstupom do administratívnej časti pošty

Číslo parcely

15111/71

GPS

48.1707050, 17.1472200

Ďalšie diela v okolí

Tranzit a transfer človeka

František Gajdoš 1964

Figurálny reliéf

Tibor Bartfay 1959 – 1962

Brankár

Karol Lacko 1967

Robotník a robotníčka

nezistený 50. roky 20. stor.