Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Obete vlastnej agresie

Kovové dielo zakomponované do dlažby zobrazuje rozpohybované figúrky štylizované do tvaru svastiky (hákového kríža). Vzájomným previazaním figúr je zdôraznená myšlienka mocenského zápasu dvoch strán. Dielo svojou štylizáciou a dynamický zobrazením prepletených zápasiacich figúr odkazuje na tvorbu amerického umelca Keitha Haringa (1958 – 1990). Súčasťou diela je aj štítok nesúci meno autora.  

Dielo vzniklo v roku 2002 pre sympoziálne podujatie vo verejnom priestore Pocta strednej Európe III. (Dlažba ako symbol križovatky). Pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe (Dlažba ako symbol križovatky) siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá.

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2002 – realizácia

Druh

Materiál

kov, železo, oceľ

Technika

tepanie, zváranie, zlátenie, dláždenie

Rozmer

75 × 78 cm

Značenie

áno, Andrej Csillag na štítku

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
Železo je skorodované.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

nachádza sa v blízkosti fontány Žena s krčahom

GPS

48.1442480, 17.1080070

Číslo parcely

21398

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Krídla

Renato Meneghetti 2002

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Anton Čierny 2002

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Richard Keťko 2001

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Georg Ehnat 2001