Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Krídla

Výtvarne riešená dlaždica je umiestnená pri fontáne Žena s krčahom na Františkánskom námestí. Zachytáva dve štylizované krídla stvárnené realistickým spôsobom. Motív peria je vyjadrený bohato štruktúrovanými tvarmi, ktoré reliéfne vystupujú z hladkého povrchu dlaždice. Ide o jedno z posledných diel zo súboru realizovaných dlaždíc podujatia Pocta strednej Európe (Dlažba ako symbol križovatky), ktoré má dodnes zachovaný štítok s menom autora. 

Pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe siaha do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá.

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2002 – realizácia

Druh

Materiál

kov, bronz

Technika

odlievanie, dláždenie, patinovanie, zlátenie

Rozmer

55 × 32 cm

Značenie

áno, Renato Meneghetti na štítku

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
  • poškodený
Odlomená spodná časť krídla a viaceré deformácie kovu. Nerovnomerná medenková patina.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

pri fontáne Žena s krčahom

GPS

48.1441800, 17.1080930

Číslo parcely

21398

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Obete vlastnej agresie

Andrej Csillag 2002

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Anton Čierny 2002

Pamätná tabuľa s bustou Miloša Ruppeldta

Alexander Vika 1969

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Georg Ehnat 2001