Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Dlaždica

Anton Čierny / 2002

Výtvarne stvárnená dlaždica, pravdepodobne vytvorená z epoxidovej živice, je v súčasnosti veľmi poškodená kvôli prejazdu vozidiel, ale aj vplyvom počasia. Degradácia materiálu sa prejavuje odlupovaním vrstiev, vznikom bubliniek a stratou priehľadnosti povrchu. Pôvodná sýta a výrazná žltá farebnosť zalievaných guľovitých objektov dnes zaniká. V určitom období došlo k predláždeniu okolia a pôvodnú hladkú dlažbu nahradili čadičové kocky.  

Dielo vzniklo v roku 2002 pre sympoziálne podujatie vo verejnom priestore Pocta strednej Európe III. (Dlažba ako symbol križovatky). Pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe siaha do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá.

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2002 – realizácia

Druh

Materiál

epoxidová živica, kameň

Technika

liatie, leštenie, dláždenie

Rozmer

30 × 30 cm

Značenie

nie je

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
  • poškodený
Dlaždica vyžaduje odborné reštaurovanie.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

na chodníku pri nárožnom dome Himmelreich, neďaleko fontány Žena s krčahom

GPS

48.1443830, 17.1079970

Číslo parcely

21396

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Richard Keťko 2001

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Juraj Meliš 2001

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Georg Ehnat 2001

Pocta strednej Európe – Stopy našej mačky

Ladislav Sabo 2001