Socha guľového tvaru sa nachádza uprostred veľkoryso koncipovaného kruhového odpočívadla v južnej časti Sadu Janka Kráľa, približne v strede medzi fontánou Holubice a gotickou vežou z Kostola Zvestovania Pána (františkánskeho), ktorá tam bola umiestnená v roku 1896. Je súčasťou súboru dvanástich rovnako veľkých guľových sôch zobrazujúcich 12 znamení zvieratníka. Podľa pôvodného libreta mali symbolizovať jednotlivé mesiace roka.
Dielo z červeného andezitu z lokálneho ložiska v Dobrej Nive má tvar gule, ktorá je v hornej časti skosená. Na skosenej časti, ktorá je orientovaná smerom ku komunikácii (t. j. k prichádzajúcim návštevníkom), sa nachádza nízky reliéf zobrazujúci astrologické znamenie Vodnára, archaicky označovaného aj ako Vodolej. Symbolizuje mesiac február.
Mäkko organicky modelovaný reliéf zobrazuje silno štylizovanú frontálne poňatú ľudskú hlavu nachádzajúcu sa v jeho ľavej hornej časti. V strede sú umiestnené tri rovnobežné meandrovité línie symbolizujúce tok vody. Napravo od centrálnej osi je trojzubec, ktorý vertikálne predeľuje celú plochu reliéfu. S horizontálnymi líniami vodného toku vytvára kontrast. Námet je, podobne ako v ostatných plastikách zo súboru, zachytený v symbolickej, značne redukovanej podobe, obmedzuje sa na niekoľko obrysových línií a pôsobí graficky. Aj v tomto prípade je námet ľahko čitateľný. Jednotlivé plochy reliéfu sú mäkko organicky premodelované a majú mierne odlišnú hĺbku. To sa prejavuje aj na mäkko modelovanom leme reliéfu. Celá plocha reliéfu je leštená (veľmi tvrdý andezit je na leštenie vhodný), čo kontrastuje so zvyšným štruktúrovaným povrchom gule s priznanými stopami kamenárskych dlát. Stvárnenie reliéfu korešponduje s ostatnými dielami zo súboru zvieratníka.
Socha je umiestnená približne v strede rozsiahleho odpočívadla kruhového pôdorysu. Odpočívadlo lemuje nízky múr z bieleho betónu, ktorý sa otvára smerom ku komunikácii. Na vnútornej strane je múr doplnený súvislým radom nízkej drevenej lavice s operadlami. Celý priestor pred lavicou je vydláždený pásom čadičovej dlažby, plastiku rámcuje kruhový výsek prírodného terénu s vegetáciou. Jednotlivé odpočívadlá sú nepravidelne rozmiestnené okolo centrálnej zatrávnenej plochy so solitérnymi drevinami. Vytvárajú v parku premyslený systém, aby pri zvýšenej návštevnosti nedochádzalo k prehusteniu niektorých častí návštevníkmi a vytvorili sa podmienky pre ich rovnomerné rozptýlenie. Jednotlivé sochy sú od počiatku koncipované ako orientačné body.
Sochársku výzdobu parku vytvoril J. R. Miklánek, podieľal sa na nej aj sochár a dizajnér A. Balážik, autorom celého konceptu je A. Torma, ktorý určil aj definitívnu podobu sochárskych diel. Okrem plánovaných sôch národných dejateľov nebolo realizované ani monumentálne dielo s mierovou tematikou v podobe troch pylónov (Slovenská jar), navrhnuté v pôvodnom librete – a ani monumentálny pútač. Obe diela mali byť z bieleho betónu.
PK
Stav výskumu ku dňu 16. 06. 2025.