Kovová, monochrómna plastika Mrak je v súčasnosti úplne skrytá v malom borovicovom háji v blízkosti doskového paneláku na Osuského ulici. Na dva metre vysokom oceľobetónovom stĺpe, ktorý je zároveň podstavcom, je umiestnený dutý objekt vytvorený z navzájom sa prenikajúcich, plných aj perforovaných plošne poňatých kruhových a elipsovitých prvkov. Kruhy vrstvením a najmä svojimi pravouhlými a diagonálnymi prienikmi vytvárajú v priestore štruktúru či konštrukciu, ktorá evokuje monumentálne pôsobiaci mrak. Jednotlivé kruhy sú plošné, vystrihnuté z plechu a stvárnené takmer graficky. Plastika svojím celkovým pôsobením vzdialene odkazuje na konštruktivizmus. Pôvodne plánovaná polychrómia hornej časti nebola realizovaná. V roku 1981 J. Mihalík spolu s F. Studeným osadili na neďalekej fasáde paneláku na Rovniankovej ulici monumentálny farebný smaltový reliéf Dúha (spolupráca V. Havrilla; demontovaný 2013), ktorý bol formálne aj štylisticky blízky plastike Mrak.
Je to jediné a posledné monumentálne dielo od J. Mihalíka, ktoré sa v Petržalke zachovalo. Sochár, ktorý patril k neoficiálnej bratislavskej umeleckej scéne, sa od polovice 80. rokov 20. storočia venoval najmä navrhovaniu sériovo produkovanej keramiky, s ktorou získal úspech aj v zahraničí a od konca 80. rokov ňou saturoval i domáci trh. Realizoval však aj niekoľko sochárskych diel pre architektúru, ktorým nemožno uprieť skutočne monumentálne pôsobenie. Dve keramické plastiky, ktoré koncom 80. rokov osadil v Petržalke, patrili k tomu najoriginálnejšiemu, čo vtedy u nás vzniklo (a nielen v keramickom sochárstve). O nesporných kvalitách plastiky Stĺp vzdelania pred ZŠ na Tupolevovej ulici svedčí aj vlna odporu, ktorá sa po jeho osadení v roku 1988 zdvihla a nakoniec viedla k jeho odstráneniu. Bol to pritom jeden z najlepších príkladov postmoderného sochárstva vo verejnom priestore na Slovensku. Inšpirovaný súdobými výtvarnými tendenciami zo Západu, voľne s hravosťou a invenciou stvárnený, ideologicky nezaťažený, farebný keramický objekt bol v danom kontexte akoby zjavením a príkladom určitého uvoľnenia, ktoré priniesla druhá polovica 80. rokov. V podobnom duchu bola stvárnená aj keramická deliaca stena v nákupnom centre MIVA na Bzovíckej ulici z roku 1989. Aj tá bola zničená pri prestavbe objektu.
PK
Stav výskumu ku dňu 6. 8. 2024.