Plastika Posolstvo patrí k posledným osadeným dielam minulého režimu v Bratislave. Je umiestnená na vysokom hranolovom pylóne, asymetricky situovanom na pravej strane pred veľkoryso koncipovaným hlavným vchodom do poštovej a telekomunikačnej budovy na Vlasteneckom námestí. Budovu navrhol koncom 80. rokov 20. storočia architekt Tibor Majláth zo Štátneho projektového ústavu spojov (skrátene Spojprojekt), kde pôsobil v ateliéri Jozefa Struhařa.
Mohutný kamenný blok približne v tvare kvádra (preto je plastika Petržalčanmi nazývaná Kocka) je jednou z užších hrán šikmo zapustený do hornej časti pylónu. Hladko vyleštený povrch kamenného bloku je mäkko premodelovaný, steny sa mierne prehýbajú a vydúvajú do oblín takmer nebadaného nízkeho reliéfu. Toto rafinované sochárske stvárnenie vytvára z tvrdého kameňa ilúziu poddajnej organickej hmoty. Čelná stena bloku orientovaná smerom do priestoru námestia je narušená sústavou hlbokých, do hmoty vytesaných oválnych a rozlične veľkých závrtov, ktoré ešte viac zvýrazňujú organické pôsobenie a mäkkú amorfnú štruktúru sochy. Závrty svojimi tvarmi a kompozíciou pripomínajú abstraktné organické hieroglyfy. P. Roller ich intenzívne preskúmaval vo svojich kresbách i komorných plastikách z tohto obdobia. Tieto zásahy spoločne vytvárajú premenlivú hru svetla a tieňov, ešte zvýraznenú prirodzenou tmavou farbou kameňa. Ako píše historička umenia Dagmar Kudoláni Srnenská, svetlo hrá v Rollerovej tvorbe od začiatku kľúčovú úlohu. Svetlo prostredia, ktoré sa mení na povrchu sochy na tiene, zdôrazňuje a dopĺňa svojou rôznou intenzitou kvalitu vytváraného tvaru.
Kontrastne pôsobí aj obklad pylónu z veľkorozmerných platní žuly s vysoko vylešteným povrchom. S pylónom a plastikou úzko korešpondujú dva nerovnako vysoké, do terénu zapustené kvetináče s rovnakým obkladom ako pylón, ktoré tak vytvárajú kompozíciu pred vstupom do pošty.
Dielo je súčasťou cyklu plastík s názvom Posolstvá, ktorý autor programovo rozvíjal od začiatku 80. rokov 20. storočia niekoľko desaťročí ako jednu z línií svojej tvorby. Variácia tejto témy vo verejnom priestore sa napr. nachádza v sochárskom parku v Trojmedzí v Čunove (1992).
P. Roller sa mal pôvodne podieľať aj na výtvarnom dotvorení budovy samoobsluhy stojacej na druhej strane námestia oproti pošte. Pre jej fasádu orientovanú na námestie navrhol veľkorozmerný (9 × 4 m) abstraktný reliéf s názvom Rieka. Dielo bolo schválené komisiou a odporučené na realizáciu, ale vzhľadom na zmenu politického režimu bola jeho realizácia v roku 1990 pozastavená. Zachoval sa však jeho model i fotografie, respektíve fotomontáže.
Celé Vlastenecké námestie prešlo rozsiahlou rekonštrukciou v roku 2012.
PK
Stav výskumu ku dňu 31. 11. 2024.