Monumentálny bronzový reliéf je asymetricky osadený na fasáde Najvyššieho súdu SR smerom k Župnému námestiu nad vstupom do podzemnej garáže. Hoci zvyčajným pracovným materiálom Korkoša bolo drevo, na túto realizáciu si vybral bronz, ako viac odolný a vhodný do exteriérového prostredia. Napriek tomu na diele stále vidno špecifický autorský rukopis spočívajúci v rytmickom členení plochy fazetovaním. Lineárne zárezy s ostrými hranami vytvárajú povrchovú štruktúru a podieľajú sa na plastickom vyznení reliéfu.
Dielo zachytáva epický viacfigurálny výjav tematicky zameraný na spoločenské premeny slovenského národa v historickej kontinuite. Symboliku a metaforické významy autor vyjadril alegorickými a historickými postavami. V skupine postáv je rozpoznateľné najmä vyobrazenie kráľa Svätopluka s typickými atribútmi – korunou, mečom a tromi prútmi –, ako aj alegorická ženská figúra stojaca v popredí v oslavnej pozícii plnej pátosu so zdvihnutými rukami. Celok dotvárajú dve postavy zastupujúce robotnícku triedu. Z formálnej stránky sa na diele prejavila geometrická štylizácia figúr a inklinácia k odstredivej kompozičnej schéme.
Budova Vladimíra Dedečka (1984 – 1989), v ktorej dlhé roky sídlil Najvyšší súd SR, je momentálne prázdna, uvažuje sa o jej rekonštrukcii, ale padli aj návrhy na zbúranie.
NB
Stav výskumu ku dňu 28. 2. 2024.