Stredoveký Prešporok mal viacero predmestí lokalizovaných pred jeho hradbami. Jedno z nich sa nazývalo Michalské, pričom toto pomenovanie bolo odvodené od tamojšieho farského Kostola sv. Michala. Podľa názvu predmestia či kostola získala neskôr svoje pomenovanie aj mestská brána doteraz stojaca v severnej časti opevnenia, a dosiaľ tak nazývame aj priľahlú ulicu, kde sa nachádzajú tri sochy sv. Michala Archanjela: jedna zdobí barokový most nad mestskou priekopou, druhá sa vyníma na vrchole helmice Michalskej veže a tretia stojí priamo pred fasádou domu označeného číslom 6.
Na rozdiel od sôch akcentujúcich vežu a most, ku ktorým ľudia vzhliadajú už niekoľko storočí, je plastika stojaca vedľa Kaplnky sv. Kataríny situovanej vo východnom domoradí ulice moderným dielom z roku 2006. U akad. maliara Daniela Brunovského, ktorý mal kedysi v predmetnom objekte galériu, si jej zhotovenie objednal majiteľ susedného domu – spoločnosť MICHAL VI., družstvo. Pôvodný návrh, predložený vo forme patinovanej makety z OSB dosiek, však kompetentné osoby zamietli pre veľkosť. Umelec dostal odporúčanie zhotoviť dielo v polovičnej podobe, čo nakoniec akceptoval, pričom pracoval bez nároku na honorár.
Vznikla tak pozoruhodná kovová plastika inšpirovaná známym výjavom z biblickej knihy Zjavenie apoštola Jána (Apokalypsa): nad pomerne nízkym podstavcom obdĺžnikového pôdorysu sa vyníma postava svätca v životnej veľkosti, avšak bez krídel, ktorý kopijou zabíja diabla stvárneného ako drak či had. Celé dielo, okrem kopije a dvoch reliéfov tváre archanjela, navrhol autor z hrubých plátov ušľachtilej ocele vyrezaných do rôznych tvarov, a tak plastika disponuje znakmi pomerne silnej abstrakcie. Napríklad telo draka/hada pozostáva zo stočeného pásu ukončeného zjednodušenou podobou hlavy s roztvorenou papuľou, do ktorej svätec zarazil svoju kopiju držanú v ľavej ruke. Výrazne pôsobivým akcentom diela je Michalova hlava – dva reliéfy tváre vymodelované ako osovo symetrické profily a odliate z bronzu metódou strateného vosku sú osadené na dvoch protiľahlých plochách jedného plátu. Vynikajú nielen tvarom, ale aj povrchovou úpravou: kým celé súsošie pokrýva typická vrstva oxidov, oba profily sú pozlátené.
Poznámka: Pravdepodobne v roku 2008 dielo posunuli o viac ako 140 cm bližšie k objektu Michalská ulica 6.
PB
Stav výskumu ku dňu 22. 12. 2023.