Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Dlaždica

Bronzová dlaždica s reliéfne riešeným povrchom zachytáva abstraktnú, geometrizujúcu kompozíciu s pyramidálnou konštrukciou uprostred. Napriek vyrovnanosti a precíznosti tvaru rovnoramenného trojuholníka, perforácia v ramene naznačuje krehkosť a snahu o hľadanie vyváženej formy a stability. Motív zlomeného trojuholníka nadväzuje na celú sériu objektov a priestorových konštrukcií, ktorým sa autor venoval v deväťdesiatych rokoch. 

Dielo vzniklo v roku 2003 pre sympoziálne podujatie Pocta strednej Európe IV. (Dlažba ako symbol križovatky). V rámci tohto ročníka bolo podujatie rozšírené o účasť miest Graz a Győr. Traja výtvarníci a výtvarníčky z každého mesta boli vyzvaní, aby vytvorili sadrový model pre projekt. Z každého modelu boli realizované tri bronzové odliatky, ktoré sa osadili do dlažby zúčastnených miest: v Bratislave, Győri a v Grazi. Hlavným zámerom rozšírenia projektu o partnerské mestá bolo prehĺbiť medzinárodnú spoluprácu Slovenska so susednými krajinami. 

Avšak pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahranično-politického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá. Pôvodne mali všetky diela pozlátený štítok, na ktorom bolo uvedené meno autora/autorky. Tieto štítky sa prevažne nezachovali. 

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2003 – realizácia

Druh

Materiál

kov, bronz

Technika

odlievanie, dláždenie

Rozmer

28 × 48 cm

Značenie

áno, na okraji BUDAHELYI TIBOR 2003

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
Nerovnomerná medenková patina.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

pri fasáde nárožného domu Himmelreich

GPS

48.1445420, 17.1079240

Číslo parcely

21396

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Svetozár Ilavský 2001

Pocta strednej Európe – Dlaždice s nápismi

Dušan Zahoranský 2002

Pocta strednej Európe – Notebook

Patrik Kovačovský 2001

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Oto Bachorík 2000