V historickom centre Devína je na námestíčku pred kultúrnym domom osadený súbor originálnych autorských lavičiek a sedacích prvkov. Vytvorili ich viacerí slovenskí umelci v rámci výtvarného sympózia Lavička – Dotyky s umením Devína 2010.
Dielo Otec a syn je voľnejšou interpretáciou témy sympózia. Má podobu dvoch nerovnako veľkých hladko opracovaných balvanov, ktorých horná časť je vytvarovaná tak, aby sa na nej dalo sedieť. Z amorfných tvarov menšieho aj väčšieho balvanu sa oproti sebe vynárajú precízne opracované stupňovité objekty v podobe znásobených kociek, ktoré medzi sebou symbolicky komunikujú.
Motív kociek, ihlanov, kaskád či iných geometrických tvarov, ktoré sa vynárajú a „oslobodzujú“ z masy kameňa (alebo iného materiálu), je pre autorovu tvorby typický.
Kamenná dvojica Otec a syn je umiestnená na malom námestíčku, v priestore oproti kultúrnemu domu, pred historickým objektom Rytierska 1. Stoja na čiernej čadičovej dlažbe, v strede kruhu ohraničeného radom sivých žulových kociek. V kruhu sa nachádza aj skupinka starších stromov, ktorých koruny vytvárajú nad dielom tieň. Ten je veľmi príjemný najmä v lete, keď je námestíčko rozhorúčené a umelecky stvárnené kamene lákajú na posedenie v chládku. Po zvyšok roka však permanentné zatienenie spôsobuje, že v kameňoch sa drží vlhkosť, tmavnú a usádza sa na nich mach a lišajníky.
Podujatie Lavička v roku 2010 nadviazalo na tradíciu, na začiatku ktorej sa už v roku 1992, ešte pred rozdelením Československa, uskutočnilo Sympóziom troch krajín na Trojhraničí pri Rusovciach. Organizátorom bolo združenie Priestor a socha v gescii historičky a teoretičky umenia Magdalény Rollerovej. Aktivity združenia sa neskôr presunuli do mestskej časti Devín, kde bol v starom kameňolome založený Sochársky park (1995) a v nasledujúcich rokoch sa tu uskutočnilo viacero sympózií. Diela z nich sú osadené na rôznych miestach v intraviláne Devína a na nábreží pod hradom. Nie všetky artefakty sa však zachovali dodnes. Niektoré boli presunuté, odstránené či zničené vandalmi, ďalšie neodolali času a poveternostným podmienkam. Otázkou je, ako ďalej v meniacich sa podmienkach spravovať tento unikátny súbor umeleckých diel, ktorý vznikal dlhé roky a v súčasnosti už neoddeliteľne patrí k identite mestskej časti Devín.
ZD
Stav výskumu k 15. 09. 2025.