V historickom centre Devína je na námestíčku pred kultúrnym domom osadený súbor originálnych autorských lavičiek a sedacích prvkov. Vytvorili ich viacerí slovenskí umelci v rámci výtvarného sympózia Lavička –_ Dotyky s umením Devína 2010._
Objekt je súčasťou autorského cyklu_ Nábytok pre lovcov_. Vytvorený je z nepravidelne tvarovaných drevených prvkov pospájaných do zostavy, ktorá pôsobí ako samostatné voľné dielo, ale zároveň slúži ako funkčná lavička. Všetky jej časti sú vytvorené z dreva opracovaného do oblých tvarov s rôznymi výstupkami a priehlbinami. Sedadlo je z mierne prehnutej dosky, ktorá je na jednom boku zaoblená a na druhom má menší výrez. Obdobne je tvarované aj operadlo. Oporný systém lavičky tvoria nepravidelne tvarované podpery v zadnej časti, ktoré presahujú vysoko nad operadlo v podobe dvoch špicov. Špic vpravo má na jednom boku tri výrezy. Do špicu vľavo sú kolmo zapustené kužeľovité prvky. Z prednej strany lavičku podopierajú tokársky vysústružené nožičky, ktoré pripomínajú historické nábytkové prvky. Takto vyskladaná lavička pôsobí svojimi bohatými zaoblenými tvarmi až archetypálne. V duchu postmoderného prístupu je skomponovaná z rôznorodých prvkov a štýlových náznakov. Tým je lavička atraktívna aj pre deti, rôznorodo tvarované vyhladené drevené prvky ich lákajú na preliezanie a objavovanie.
Lavička bola pôvodne svetlá. Neskôr dostala tmavší náter (dátum úprav nezistený), ktorý sa však už nepekne odlupuje. Potrebné je odborné posúdenie stavu, na ktorého základe by sa stanovil ďalší postup, ktorý by dielu neuškodil.
Podujatie Lavička v roku 2010 nadviazalo na tradíciu, na začiatku ktorej sa už v roku 1992, ešte pred rozdelením Československa, uskutočnilo Sympóziom troch krajín na Trojhraničí pri Rusovciach. Organizátorom bolo združenie Priestor a socha v gescii historičky a teoretičky umenia Magdalény Rollerovej. Aktivity združenia sa neskôr presunuli do mestskej časti Devín, kde bol v starom kameňolome založený Sochársky park (1995) a v nasledujúcich rokoch sa tu uskutočnilo viacero sympózií. Diela z nich sú osadené na rôznych miestach v intraviláne Devína a na nábreží pod hradom. Nie všetky artefakty sa však zachovali dodnes. Niektoré boli presunuté, odstránené či zničené vandalmi, ďalšie neodolali času a poveternostným podmienkam. Otázkou je, ako ďalej v meniacich sa podmienkach spravovať tento unikátny súbor umeleckých diel, ktorý vznikal dlhé roky a v súčasnosti už neoddeliteľne patrí k identite mestskej časti Devín.
ZD
Stav výskumu k 15. 09. 2025.