Rozsiahlu obnovu zanedbaného Sadu Janka Kráľa v rokoch 1977 – 1983 navrhol a realizoval popredný záhradný architekt Alfonz Torma (1934 – 2013). A. Torma pred rokom 1989 realizoval viaceré veľké spoločenské objednávky v oblasti verejnej a historickej zelene s výraznou participáciou výtvarného umenia. Aj úprava Sadu Janka Kráľa patrila k významným a aj v dobovej tlači reflektovaným realizáciám. Cieľom úprav vyše dvestoročného parku bolo vyzdvihnutie prírodno-krajinárskej koncepcie, ktorá je najcennejšia. Súčasťou parku bolo v jeho dejinách viacero plastík, ktoré prírodné prostredie rámcovali. Sochárske diela, ktoré mali byť osadené pri obnove, vytvoril Rastislav Ján Miklánek, ktorý s A. Tormom spolupracoval napr. na Štrkovci (a neskôr v Medickej záhrade) a k spolupráci prizval aj Ambróza Balážika, ktorý vytvoril fontánu.
A. Torma navrhol v parku dvanásť rovnako veľkých odpočívadiel polkruhového pôdorysu lemovaných betónovým múrom s lavicami. Sú nepravidelne rozmiestnené po celom parku. Odpočívadlá sú komponované horizontálne, pôsobia nerušivo a príjemne, drevené lavice sú stále funkčné. Približne do stredu každého z odpočívadiel spolu s Miklánkom umiestnili plastiku rovnakej veľkosti a rovnakého guľového, v hornej časti skoseného tvaru. Individuálne je poňatá horná skosená časť s reliéfom zobrazujúcim jednotlivé symboly zvieratníka (odtiaľ zaužívaný nesprávny názov Horoskop), skosená časť každej gule je zároveň obrazovou plochou orientovaná smerom ku komunikácii (t. j. prichádzajúcim návštevníkom). Plastiky slúžili v parku zároveň ako orientačné body. Súbor dvanástich plastík s námetmi dvanástich znamení zvieratníka od R. J. Miklánka patrí k najvýznamnejším sochárskym dielam v parku.
Symboly zvieratníka boli pomerne neobvyklou témou, ktorá nebola súčasťou klasickej komunistickej ikonografie (výnimočne ju použil napr. Imrich Vanek v cukrárni Horoskop v Nových Zámkoch, 1967). Námet diel vyplynul z množstva odpočívadiel, ktoré v parku A. Torma navrhol, a zo zámeru vytvoriť jednotný sochársky súbor. Komisia, ktorá dielo schvaľovala, napríklad navrhovala do odpočívadiel umiestniť symboly a erby družobných miest Bratislavy, ale nakoniec sa autorom podarilo presadiť nevinné a širšiemu publiku blízke symboly zvieratníka.
Plastika je umiestnená približne v strede rozsiahleho odpočívadla kruhového pôdorysu. Nízky oceľobetónový múr, ktorý odpočívadlo vymedzuje, sa otvára smerom ku komunikácii. Na vnútornej strane je múr doplnený súvislým radom nízkej drevenej lavice s operadlami. Celý priestor pred lavicou je vydláždený pásom kamennej dlažby, plastiku rámcuje kruhový výsek prírodného terénu s vegetáciou.
Plastika má tvar gule, je vytesaná z tvrdého červeného andezitu z ložiska v Dobrej Nive. Horná časť gule je šikmo skosená, čím vznikol priestor pre nízky reliéf, ktorý v tomto prípade zobrazuje symbol astrologického znamenia Škorpióna komponovaný excentricky v štylizovanej, takmer grafickej podobe s geometrizujúco zobrazenými objemami.
R. J. Miklánek sa vo svojej tvorbe sústredil na klasické sochárske materiály, predovšetkým na tvrdé druhy kameňa. Z materiálu a z tradičných spôsobov jeho opracovania aj v prípade tejto plastiky vyplynula kultivovaná štylizácia prírodných tvarov, ktorá je pre autorove diela charakteristická.
PK
Stav výskumu ku dňu 6. 8. 2024.