V roku 1976 bola dokončená stavba školy a internátu Stredného odborného učilišťa polygrafického, dnes Strednej odbornej školy polygrafickej na Račianskej ulici v Bratislave. Výtvarné doriešenie exteriéru a interiéru realizoval sochár a medailér Karol Lacko (1938 – 2007) v spolupráci s architektmi Virgilom Droppom a Jurajom Hlavicom.
Pred hlavným vstupom do budovy školy sa na pravej strane nachádza kamenná socha od Karola Lacka, pracujúca s princípmi geometrickej, racionálno-konštruktívnej abstrakcie, ktoré sú pre jeho tvorbu charakteristické a plynulo prechádzajú z voľných, komorných diel až do monumentálnych realizácií. Karol Lacko vzťah k dielam pre architektúru vyjadril nasledujúcimi myšlienkami: „Výtvarné umenie má plniť svoju funkciu a nebyť len sterilným samoúčelným objektom. Zdôrazňujem, že dielo, ktoré robím na spoločenskú objednávku, má byť celistvým vyjadrením môjho ja a jednotné s mojou voľnou tvorbou. Hrozím sa ,dvojtvárnosti‘, ako to niektorí praktizujú, totiž, že iné robia na výstavu a iné na spoločenskú objednávku.“ (28. 8. 1970, Večerník)
Kompozícia pre školu v Rači sa skladá z piatich geometrických útvarov, poskladaných takým spôsobom, že na vyššom kvádrovom bloku je v dynamicky rozvíjajúcej sa skladbe štvorica rozmerovo identických menších kvádrov. Geometrické formy na seba vzájomne reagujú a dynamizujú celok vnútorným pohybom, ktorý je tvorený kombináciou konkávnych a konvexných plôch objektov. Akoby sa racionálna konštrukcia a jednoduchá skladba organicky menila, čo spôsobuje pohyb a zaujímavé optické efekty pri pozorovaní sochy v priestore a pohybe. Lacko pri svojich sochárskych dielach napriek tomu, že majú prísnu geometrickú a matematickú podstatu, vychádzal z prírodných tvarov, akými sú kvet a strom. Socha pred školou je osadená na trávnatej ploche, evokovať by mala element prírodného sveta v racionálne budovaných konštrukčných princípoch. Ako materiál sochár použil žulu a na prednú stranu stromu či kvetu do centrálnej časti, kde sa „hýbu hmoty“, umiestnil malé detaily – v kruhovom obrazci rôzne veľkosti písmen a čísel z lešteného kovového plechu. Symbolicky komunikujú zameranie školy a socha zároveň napĺňa jednoduchú funkciu pútača či značenia. Neusporiadané a bez významu rozhádzané grafické znaky na ploche objektu možno naznačujú náročnosť zrodu slov a viet v chaose vesmíru.
Výskum v roku 2023.
VB