Výtvarné dielo Vesmír svojím charakterom osciluje medzi sochou a architektúrou. Komponované je z masívnych betónových stien, ktoré svojím usporiadaním a mierkou vytvárajú priestorovú kompozíciu, do ktorej je možné fyzicky vstúpiť a pohybovať sa v nej.
Tento monumentálny sochársko-architektonický ansámbel mal uzavrieť nepriaznivé priehľady, členiť a zároveň esteticky dotvárať parkový priestor. Osadený bol spolu s ostatnými umeleckými realizáciami do novozaloženého parku v čase, keď sa dokončila výstavba sídliska Februárka (autori Štefan Svetko, Štefan Ďurkovič, Václav Houdek, Emil Vician, Mária Krukovská, Ondrej Dukát). Park mal slúžiť ako oddychový priestor pre obyvateľov a obyvateľky okolitých bytoviek.
Podobne ako neďaleká socha od Alexandra Trizuljaka aj deliaca stena čerpá inšpiráciu z vesmírnej tematiky, ktorá bola v umení tohto obdobia veľmi populárna. Po vypustení družice Sputnik v roku 1957 sa pozornosť obrátila k vedeckému a kozmickému výskumu. Nasledovali ďalšie úspešné lety do vesmíru a nové objavy. Všetko sa to odohrávalo na pozadí mocenského súperenia medzi východným a západným blokom o prvenstvo v dobytí vesmíru počas studenej vojny. Zdanlivo neutrálne pôsobiaca téma ako vesmír tak bola hlboko politizovaná.
Námet reflektoval vo svojom diele aj L. Snopek. Stena v popredí reagovala na všeobecnú fascináciu vesmírnymi telesami, objavuje sa tu planéta Saturn ako guľovitý objekt z hliníka. Planétu obklopuje obežná dráha v podobe reliéfnej línie tiahnucej sa pozdĺž betónovej plochy. Zboku na ňu nadväzuje ďalšia samostatne stojaca stena evokujúca kozmickú loď. Jej súčasťou je navrchu osadená štylizovaná mužská figúra znázorňujúca letiaceho kozmonauta v skafandri. Z formálneho hľadiska má blízko k figúre na Pamätníku kozmonautom s názvom Stále výš, ktorý Snopek realizoval pre Trnavu v roku 1965. Stenu dotvára aj menší kruhový hliníkový objekt, pomyselný „motor“ kozmickej lode. Z výtvarného a ikonografického hľadiska je najpestrejšia posledná, tretia betónová stena s bohato štruktúrovaným povrchom a viacerými perforáciami. Vnútorná strana steny zachytáva originálne stvárnené vyobrazenia znamení zverokruhu vo vysokom reliéfe. Na vonkajšej strane sa nachádzajú plastické prvky predstavujúce obratníky Raka a Kozorožca. Táto stena v dolnej časti obsahuje aj reliéfne signatúry autora a spoluautora.
Dielo je, žiaľ, opakovane terčom vandalských zásahov. Čiastočne je to spôsobené jeho solitérnym umiestnením, ale najmä mohutnými monolitnými blokmi z pohľadového betónu, ktoré vytvárajú uzavretý, čiastočne izolovaný priestor neumožňujúci dostatočnú sociálnu kontrolu. Novovybudovaný chodník postavený v rámci revitalizácie parku azda prispeje k lepšiemu sprístupneniu a organickejšiemu začleneniu diela do parkového prostredia. V jeho okolí nedávno pribudli aj nové herné prvky a mobiliár, vďaka čomu táto časť parku viac ožila.
NB
Stav výskumu k dňu 16. 07. 2025.