V rámci ôsmeho ročníka festivalu Bratislava Street Art Festival vzniklo jedno z najväčších streetart diel na Slovensku. Dielo podľa návrhu umelca Lousyho Aubera pravdepodobne zostane na fasáde chátrajúceho hotela Kyjev až do uskutočnenia rekonštrukcie alebo zbúrania hotela, ktorý je v súčasnosti spolu s obchodným domom Prior predmetom správneho konania o vyhlásení za národnú kultúrnu pamiatku. Aktuálne je budúcnosť komplexu budov neistá napriek tomu, že sa na ne vzťahuje autorský zákon.
Komplex budov na Kamennom námestí vznikal medzi rokmi 1964 – 1978. Výškovú budovu hotela Kyjev s rozsiahlymi spoločenskými a prevádzkovými priestormi postavili v rámci druhej etapy výstavby areálu Kamenného námestia v rokoch 1969 – 1973. Spolu s architektom Ivanom Matušíkom sa na realizácii hotela podieľali Karol Rosmány, Peter Minarovič, Rudolf Gaža, Pavel Čížek a Juraj Kozák. Interiéry boli dotvorené umeleckými dielami a na mieru vytvoreným dizajnovým nábytkom od významných autorov.
Lousy Auber sa pri navrhovaní diela inšpiroval pôvodnou podobou a farebnosťou fasády hotela, ktorú tvoril prísny ortogonálny raster zložený z rytmicky sa striedajúcich okenných pásov. Zvýraznením vzťahu vertikálnych a horizontálnych línií pomocou farebných sprejov vznikla na fasáde optická ilúzia. Výsledný monumentálny geometrický obrazec s dominantným motívom kruhu je možné priradiť k výtvarným prejavom umeleckého smeru op-art. Dielo sčasti pripomína výtvarne poňatú kamennú podestu nástupnej rampy spojovacej budovy OD Prior, ktorá vznikla podľa grafického návrhu Ivana Matušíka (v databáze má vlastné heslo).
Plocha, ktorá v minulosti – napriek nesúhlasu autora budovy – určitý čas slúžila na osádzanie veľkorozmerných reklamných bannerov/plagátov, sa stala priestorom pre obohacujúcu autorskú reinterpretáciu štruktúry fasády, ktorá pritiahla pozornosť a vzbudila záujem širokej verejnosti o osud hotela.
NB
Stav výskumu ku dňu 01. 08. 2024.