Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Dlaždica

Ágnes Péter / 2003

Na reliéfnom vyznení povrchu sa podieľajú odtlačky prstov, ktoré autorka vtlačila do sadrového modelu. Na stredovú os umiestnila dve dominantné zrkadlovo obrátené pyramidálne formy. Na naznačenie akéhosi pnutia či príťažlivosti medzi dvoma stranami vyplnila priestor oblými líniami, ktoré vytvárajú obrazec podobný labyrintu. Sadrový model následne odliala do bronzu.  

Dlaždica vznikla v roku 2003 pre sympoziálne podujatie Pocta strednej Európe IV. (Dlažba ako symbol križovatky). Avšak pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá. Pôvodne mali všetky diela pozlátený štítok, na ktorom bolo uvedené meno autora/autorky. Tieto štítky sa prevažne nezachovali. 

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2003 – realizácia

Druh

Materiál

kov, bronz

Technika

odlievanie, patinovanie, dláždenie

Rozmer

49 × 29,5 cm

Značenie

áno, monogram vpravo dole: ÁP

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
Uvoľnenej bronzovej dlaždici hrozí, že z dlažby čoskoro vypadne. Bolo by ju potrebné napevno zafixovať.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

na chodníku pri fasáde nárožného domu

GPS

48.1444810, 17.1079940

Číslo parcely

21396

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Milan Lukáč 2003

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Oto Bachorík 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždice s nápismi

Dušan Zahoranský 2002

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Svetozár Ilavský 2001