Maliar P. M. Bohúň (1822 – 1979) patril k tzv. tretej obrodeneckej generácii, ktorá je spojená s pôsobením skupiny štúrovcov. Bohúň vo svojej tvorbe zobrazoval nielen výjavy z národno-obrodeneckého diania, ale ako maliar sa zameral najmä na figurálnu tvorbu a portréty. Medzi jeho najznámejšie diela patrí obraz Jána Francisciho ako kapitána slovenských dobrovoľníkov (pozri webumenia.sk) a dobové portréty príslušníkov významných slovenských rodín. Sporadickejšie sa venoval krajinomaľbe, sakrálnym témam a nástenným maľbám pre kostoly a dokumentácii ľudových odevov. Pôsobil aj ako učiteľ a fotograf.
Pomník P. M. Bohúňa má podobu trojštvrťovej travertínovej figúry umiestnenej na dvojdielnom žulovom podstavci. Maliar je zobrazený dobovom odeve, v dynamickom, mierne natočenom postoji a s odhodlaným výrazom tváre, čo evokuje niektoré z jeho obrodeneckých malieb. Pri ľavej nohe má umiestnené symbolické atribúty umelca – paletu, štetec a vavrínový veniec.
Žulový podstavec sochy je hladko opracovaný a vertikálne členený na viac častí. Spodná je široká, mierne kónická. Hlavná časť má tvar štíhlejšieho štvorbokého piliera. Na jeho prednej strane je reliéfny nápis v tvare P.M.BOHÚŇ, teda bez medzier, čo pôsobí neproporčne. Na vrchole podstavca je mäkšie tvarovaný „vankúš“ z nahrubo opracovaného kameňa, z ktorého vyrastá socha.
Pomník bol v roku 1958 osadený na dunajské nábrežie tak, aby jeho pozadie tvorili bývalé Vodné kasárne, ktoré sa krátko predtým stali sídlom Slovenskej národnej galérie. Aj keď v 70. rokoch pribudlo známe Premostenie SNG od architekta Vladimíra Dedečka, symbolické pozadie pomníka ostalo zachované, len v trochu pozmenenej podobe. Pomník je čelom orientovaný k Dunaju a bezbariérovo prístupný z promenády. Je zapustený do štvorcového plató z veľkorozmerných dlaždíc. V jeho okolí je udržiavaná mestská zeleň a unikátne staré ihličnany.
ZD
Stav výskumu k 30. 7. 2023.