Umenie mesta Bratislavy


Maľba na štítovej stene

Zaniknutá veľkoformátová nástenná maľba sa nachádzala na fasáde bytového domu na Dunajskej ulici v tesnom dotyku s obchodným domom Prior. Bytový dom patril spolu s ďalšími objektmi na Dunajskej, Rajskej a Cintorínskej ulici k súboru pôvodnej urbanistickej štruktúry zo starších období. Požiadavka na ich zachovanie vychádzala z podmienok urbanisticko-architektonickej súťaže na riešenie Kamenného námestia z roku 1960. Cieľom bolo, aby sa relatívne nové bytové súbory pred definitívnou asanáciou ešte „vybývali“. Vo výsledku však prežili až dodnes. Žiaľ, svojím rušivým nekompaktným charakterom prinášajú do urbanizmu a celkovej kompozície komplexu nesúlad.

Možno aj z toho dôvodu sa už v roku 1987 objavila ambícia skrášliť a výtvarne dotvoriť priestor frekventovaného Kyjevského námestia (dnes Kamenné námestie). Na pohľadovo exponovanú štítovú stenu bytovky sa umiestnila abstrahovaná dekoratívna nástenná maľba, ktorá mala do priestranstva priniesť farebné oživenie a optimizmus, ako aj plniť funkciu orientačného bodu v obvode Bratislava I. Nástenná maľba vznikala v kontexte príprav na oslavy 70. výročia VOSR.

Abstrahovaná forma znázorňovala ornamentálne poňaté motívy stvárnené výtvarnou skratkou, ktoré tlmočili témy oslavy mieru a starostlivosti o životné prostredie. Dynamická farebná kompozícia s motívmi mierových holubíc a padajúceho lístia šírila všeobecné hodnoty, ako boli mier či radosť, podobne ako väčšina maliarskych realizácií na fasádach bytových domov. Tieto idey tlmočili paletou zaužívaných symbolov a atribútov, ako napr. tancujúce figúry, kvety, slnko, holubice, hudobné nástroje a ich kombinácia. Napriek konzervatívnosti námetu sa po formálnej stránke na dielach prejavila odvážna práca s abstrahovaním a tvarovou skratkou.

Z hľadiska dobovej výtvarnej tvorby do architektúry vznikali monumentálne nástenné maľby na fasádach kontinuálne do roku 1989 pod záštitou nariadenia Hlavy V. Tejto tvorbe sa okrem Š. Bobotu venovali aj ďalší profesionálni maliari ako Ivan Vychlopen, Peter Günther, Ján Ilavský a ďalší. Väčšina maliarskych realizácií tohto obdobia sa nezachovala a boli premaľované. Na sčasti zabudnutý étos monumentálnej maľby do architektúry nadviazali v polovici druhej dekády 21. storočia muralisti tvorbou veľkorozmerných graffiti na stenách budov (pozri heslo Hotel Kyjev Deconstructed).

Len v Starom meste mal autor niekoľko ďalších nástenných realizácii a to na ulici Štefánikovej, Križkovej, Špitálskej a Gunduličovej.

NB

Stav výskumu ku dňu 23. 07. 2024.


Autorstvo


Roky

  • 1987 – realizácia

Druh

Materiál

eternexové farby

Technika

maľba na omietku, malovanie

Rozmer

2 450 × 1 480 cm

Značenie

nezistené

Stav

  • zničené, odstránené

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • nezistené

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Dunajská ulica 3

Bližšie informácie o lokalite

na fasáde bytového domu na Dunajskej ulici

GPS

48.1447690, 17.1145990

Číslo parcely

8583/1

Ďalšie diela v okolí

Kráľ siaha na mesiac

František (Fero) Guldan 2000

Hodiny so zvonkohrou

Jaroslav Kočiš 1968 – 1969

Základný kameň OD PRIOR

Ivan Matušík 1964 – 1968

Výtvarné dotvorenie nástupnej rampy OD Prior

Ivan Matušík 1972 – 1978