Štvorcová reliéfna platňa zo šamotovej hliny je umiestnená pri vstupe do panelového domu na Tematínskej ulici. Reliéf zobrazuje štylizovaného raka. Rak s hornými končatinami ukončenými mohutnými klepetami a párom dlhých tykadiel je zachytený zhora a motív je komponovaný na stred reliéfnej platne. Živočích je poňatý schematicky, formy sú štylizované, nedá sa presne určiť, o aký druh kôrovca z čeľade rakovité ide. Reliéf pozostáva z piatich tvaroviek, štyroch štvorcových a jednej modelovanej do tvaru račej hlavohrude a článkovaného bruška s chvostom. Rak je stvárnený vo vysokom reliéfe, tvary tela majú výrazné plastické, do priestoru vystupujúce objemy, pozadie je nedefinované, hladké, respektíve jemne štruktúrované priznanými zásahmi špeciálnych sochárskych nástrojov používaných pri modelovaní. Výtvarné pôsobenie je založené na prirodzenom hnedookrovom sfarbení materiálu – šamotovej hliny. Komisia pri schvaľovaní diela navrhovala použiť glazúry, čo sa však z neznámych dôvodov nerealizovalo.
Reliéf bol koncipovaný ako výtvarno-orientačný prvok, domový znak, ktorý mal slúžiť pre lepšiu orientáciu, hlavne detí, ako sa píše v librete výtvarného dotvorenia obytného súboru Lúky VI, ktorý v Stavoprojekte navrhol autorský kolektív pod vedením architekta Karola Ružeka. Súbor bol navrhnutý ako súčasť územia Draždiak a okolie, ktoré malo mať rekreačný charakter s viacerými objektmi občianskej vybavenosti (tzv. vyššia občianska vybavenosť, mala tam byť napr. plaváreň, zimný štadión).
Reliéf je súčasťou súboru pôvodne pozostávajúceho z piatich keramických reliéfov s rozličnými teriomorfnými motívmi (jeden sa nezachoval, jeden je replikou), tematicky inšpirovanými prostredím blízkeho lužného lesa a jazera. Reliéfy vytvoril sochár J. V. Hučko, ktorý sa príležitostne venoval keramickému sochárstvu (okrem toho v jeho ateliéri na Kolibe, ktorý mal potrebné technické zázemie, vypaľovali svoje keramické diela viacerí umelci). Vysoko vypálená šamotová hlina je trvácny sochársky materiál, polospekaná keramika, ktorá dokáže odolávať vplyvom počasia, pokiaľ nie je mechanicky poškodená, vydrží celé stáročia. Aj keď bol panelový dom obložený izolačnou vrstvou (zateplený) a farebnosť fasády sa zmenila, reliéf sa podarilo demontovať a opäť umiestniť na pôvodné miesto bez poškodenia.
PK
Stav výskumu k 29. 10. 2025.