Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Nádej

Výtvarné dielo má podobu vodovodného uzáveru osadeného v dlažbe. Oválny liatinový poklop nesie dekoratívny nápis NÁDEJ s pozlátenými písmenami, doplnený pozláteným krížikom v dolnej časti. Dielo bolo súčasťou série prác prezentovaných ešte v osemdesiatych rokoch v rámci pôvodného výstavného cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť. K  osadeniu do mestskej dlažby sa pristúpilo až v roku 2000 v rámci sympoziálneho podujatia Pocta strednej Európe (Dlažba ako symbol križovatky). 

Pôvodný koncept podujatia Pocta strednej Európe (Dlažba ako symbol križovatky) siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať. 

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť nové diela v dlažbe. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá. Pôvodne mali všetky diela pozlátený štítok, na ktorom bolo uvedené meno autora/autorky. Tieto štítky sa prevažne nezachovali.

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2000 – realizácia

Druh

Materiál

kov, liatina

Technika

liatie, leštenie, dláždenie, zlátenie

Rozmer

38 × 27 cm

Značenie

nie je

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
  • poškodený
Niektoré písmená z nápisu chýbajú.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

nachádza sa na Františkánskom námestí pred Kostolom Zvestovania Pána (františkánskym) v predpolí kovového kríža

GPS

48.1447350, 17.1080350

Číslo parcely

21396

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlažobná kocka

Jozef Hobor 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Juraj Bartusz 2000

Pocta strednej Európe – Dlažobná kocka

Andrej Rudavský 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Milan Tittel 2000