Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Dlaždice

Dielo je založené na princípe kombinovania základných geometrických tvarov do jedného celku. Štvoruholník, trojuholník a kruh sa v určitých bodoch pretínajú, čím vzniká uzavretá kompaktná kompozícia. Pri bližšom skúmaní možno rozpoznať malé kovové časti, ktoré tvoria obrysovú líniu jednotlivých útvarov. Na rozdiel od ostatných diel, ktoré sú zakomponované do mestskej dlažby, tento výtvarný prvok ostáva pripevnený na jej povrchu.  

Dielo vzniklo v roku 2000 pre sympoziálne podujatie vo verejnom priestore Pocta strednej Európe I. (Dlažba ako symbol križovatky). Pôvodný koncept tohto podujatia siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB.  

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá. Pôvodne mali všetky diela pozlátený štítok, na ktorom bolo uvedené meno autora/autorky. Tieto štítky sa prevažne nezachovali.

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2000 – realizácia

Druh

Materiál

kov, železo, kameň

Technika

liatie, tvarovanie

Rozmer

94 × 60 cm

Značenie

nie je

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
  • poškodený
Železo je skorodované a niektoré kovové časti chýbajú.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

dielo je umiestnené na chodníku pred fasádou Mirbachovho paláca pri vstupnej bráne

GPS

48.1448190, 17.1078980

Číslo parcely

21396

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Milan Tittel 2000

Pocta strednej Európe – Dlažobná kocka

Andrej Rudavský 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Pavol Binder 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Juraj Bartusz 2000