Umenie mesta Bratislavy


Mozaika na betónových stenách vyústenia ropovodu Družba

Štefan Bobota vyštudoval v ateliéri monumentálneho maliarstva Petra Matejku na VŠVU v „slobodných“ a k experimentom naklonených 60. rokoch 20. storočia. Nadobudnuté vedomosti zúročil v oblasti realizácie do architektúry, ktorej sa začal intenzívne venovať v 70. rokoch. Pre Bobotu je príznačné, že sa jeho prejav v monumentálnej tvorbe organicky prelínal s jeho voľnou komornou tvorbou. Ako predstaviteľ smeru novej figurácie vždy inklinoval k figúre – štylizovanej, abstrahovanej – najčastejšie zachytenej v pohybe, ktorá sa stala poznávacím znakom jeho tvorby. Figurálna línia sa prestupovala s fantasticko-surrealistickými tendenciami, ktoré sa prejavili aj na mozaike betónových stien vyústenia ropovodu Družba.

Väčšia, ale dnes už zničená časť betónového múru zobrazovala viacfigurálnu dynamickú kompozíciu s dekoratívnou skladbou plôch na pozadí. Dôležitým konštrukčným prvkom boli všadeprítomné navzájom sa pretínajúce línie. K zničeniu múru pravdepodobne došlo pri úpravách komplexne poňatého architektonického celku vyústenia ropovodu (arch. Ľ. Brezina).

Na dodnes zachovanej menšej betónovej časti, čiastočne zasadenej do terénu, môžeme sledovať budovanie napätia medzi technicko-geometrickou kompozíciou na jednej strane pripomínajúcou akýsi diagram, a uvoľnenejšími hravými prvkami v podobe súboru rastlinných motívov na strane druhej. Žltá mozaika pokrýva aj skosené oblé okraje dekoratívnej steny a prepája obidve strany kompozície.

Rozhodnutie umiestniť do prostredia rafinérie takúto výraznú farebnú mozaiku je z dnešného pohľadu prekvapujúce. Zároveň však bolo v súlade s dobovou kultúrnou politikou zameranou na prinášanie umenia čo najširším vrstvám obyvateľstva, doslova k pracujúcim ľuďom. Preto sa diela často osádzali v areáloch fabrík, závodov, kde s nimi mali bližší kontakt len interní pracovníci.

Aj dnes je dielo neprístupné širšej verejnosti. V areáli Slovnaftu je ešte umiestnená socha Jána Hučka DievčatáPamätný oblúk. V priestore plavárne, vo vyhradených hodinách prístupnej aj verejnosti, je na stene veľkoplošná sklomozaika od M. Gašpara.

NB

Stav výskumu ku dňu 20. 09. 2024.


Autorstvo

Spoluautorstvo


Roky

  • 1977 – realizácia

Druh

Materiál

sklo, malta, sklená štvorčeková mozaika

Technika

mozaika, obkladanie

Rozmer

nezistené

Značenie

nezistené

Stav

  • narušený, nekompletný
  • fragment diela
Samostatne stojaci väčší betónový múr bol odstránený a zničený. Na mieste ostala len menšia časť z kompozície a aj z nej sú na viacerých miestach povypadávané mozaikové kúsky.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • nezistené

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • Slovnaft, Bratislava, a. s.

Adresa

Vlčie hrdlo 54

Bližšie informácie o lokalite

nachádza sa na súkromnom pozemku v areáli Slovnaftu

GPS

48.1245860, 17.1931760

Číslo parcely

5063/28

Ďalšie diela v okolí

Marína

Alexander Trizuljak 1960 – 1961

Ranení

Alexander Trizuljak 1955 – 1960

Sediaca

Alexander Trizuljak 1955 – 1960

Dva figurálne reliéfy

Valér Vavro 1955 – 1960