Umenie mesta Bratislavy


Pocta strednej Európe – Dlaždica

Obdĺžnikový formát dlaždice vypĺňa výrez špirálovitej kompozície. Dynamicky sa striedajúce a expandujúce kruhové pásy zaberajú celú plochu. Celok svojím stvárnením pripomína vlákno pavučiny, do ktorého je zakomponovaná signatúra zo začiatočných písmen autorovho priezviska: FEI 2002. 

Dielo vzniklo v roku 2002 pre sympoziálne podujatie vo verejnom priestore Pocta strednej Európe III. (Dlažba ako symbol križovatky). Pôvodný koncept podujatia siaha až do osemdesiatych rokov. V rámci cyklu Archeologické pamiatky a súčasnosť sa v roku 1987 uskutočnila výstava motivovaná tematikou križovatiek, ktorú organizoval archeológ a kultúrny manažér Ladislav Snopko. V rámci nej vyzval sochárov a sochárky, aby vyhotovili bratislavskú dlažobnú kocku, ktorá sa po skončení výstavy osadí do mestskej dlažby. V zadaní zdôraznil, aby pri tvorbe vychádzali z vlastnej slobodnej tvorivej vôle. Hlavnou myšlienkou výstavy sa stala túžba po slobodnej Bratislave ako súčasti Európy v časoch prevládajúcej neslobody. Výstava bola podnetná pre mnohých zúčastnených „neoficiálnych“ umelcov, ktorí v tom čase nemohli verejne prezentovať svoju prácu. Samotná výstava sa uskutočnila, avšak osadenie diel sa nepodarilo zrealizovať.  

To sa podarilo až v roku 2000, keď koncepciu projektu oživili vtedajší riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár v spolupráci s Ladislavom Snopkom. V kontexte vtedajšieho zahraničnopolitického smerovania krajiny a prebiehajúcich debát o vstupe Slovenska do Európskej únie sa téma pôvodného projektu stala opätovne aktuálnou. Dlažba sa mala stať trvalou symbolickou pripomienkou otvorenosti Bratislavy voči Európe. Každý rok na Deň Európy sa mali odhaliť v dlažbe nové diela. 

V rámci štyroch ročníkov sa podarilo osadiť do dlažby tridsaťjeden diel smerom od vstupných brán Mirbachovho paláca, sídla GMB, až k fontáne Žena s krčahom. Na ulici pred GMB ako hlavným iniciátorom projektu tak vznikla rozsiahla exteriérová galéria. Pôvodne sa uvažovalo, že diela povedú až k bránam Pálffyho paláca na Panskej ulici, ktorý je rovnako sídlom GMB. 

Napriek tomu, že sa diela umiestnili do pešej zóny, mnohé boli zničené pri prejazde vozidiel, zatiaľ čo na tých, ktoré sa zachovali, denne parkujú autá. Pôvodne mali všetky diela pozlátený štítok, na ktorom bolo uvedené meno autora/autorky. Tieto štítky sa prevažne nezachovali. 

NB

Stav výskumu ku dňu 24. 06. 2025.


Autorstvo


Roky

  • 2002 – realizácia

Druh

Materiál

kov, bronz

Technika

odlievanie, dláždenie

Rozmer

45 × 27,4 cm

Značenie

v rohu, FEI 2002

Stav

  • zachovalý, neudržiavaný
Bronzová dlaždica bola zafixovaná maltou. Tá po nejakom čase popraskala a na viacerých miestach vypadla. Preto aktuálne hrozí, že sa uvoľnená dlaždica stratí.

Evidovaná / Existujúci stupeň ochrany

  • Súčasť územia Mestskej pamiatkovej rezervácie Bratislava.

Vlastník

  • nezistený

Správca

  • nezistený

Adresa

Františkánske námestie

Bližšie informácie o lokalite

pri Kostole Zvestovania Pána (františkáni), na mieste, kde sa Františkánska ulica kríži so Zámočníckou ulicou

GPS

48.1449340, 17.1079910

Číslo parcely

21409

Ďalšie diela v okolí

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Viktor Hulík 2003

Pocta strednej Európe – Gombík

Peter Roller 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Pavol Binder 2000

Pocta strednej Európe – Dlaždica

Ivica Krošláková 2003